Jouw bedrijf is aan het groeien. Eigenlijk heb je dan ook zelf geen tijd meer om social media écht goed aan te pakken. Steeds vaker blijft het online stil, mis je inspiratie of merk je dat kansen blijven liggen. In dit geval kun je óf iemand aannemen óf social media beheer uitbesteden aan een marketingbureau. Maar wat zijn de voordelen en nadelen van social media uitbesteden?
Social media marketing is niet iets wat je er zomaar even bij doet. Het vraagt om specifieke kennis, affiniteit met jouw doelgroep en creativiteit. Bovendien gaan trends razendsnel. Die moet je dus op tijd signaleren en oppakken. Anders is het momentum voorbij.
Wil je dus dat jouw bedrijf profiteert van alle voordelen van social media? Dan moet je deze taak in de juiste handen leggen. Dat kan door iemand in dienst te nemen of door een social media marketingbureau, zoals The Social Taste, in te schakelen. Dit zijn de voor- en nadelen van social media uitbesteden aan een bureau versus aan een medewerker die jij op contract aanneemt.
Voordelen van een social media marketeer in house aannemen:
Last minute aanpassingen zijn sneller doorgevoerd
Zie je een foutje, beslis je spontaan dat jullie een story sale gaan houden of wil je toch een andere post? Je loopt even naar het bureau van je medewerker en het wordt geregeld. De communicatie is sneller omdat iemand vast bij je op kantoor werkt.
Meer overzicht over ontwikkelingen in jouw bedrijf
Jouw medewerker krijgt precies mee wat er binnen het bedrijf speelt en welke ontwikkelingen eraan zitten te komen. Daar kan met de social media planning rekening mee gehouden worden.
Kan ook andere werkzaamheden uitvoeren
Fijn voor als je een extra paar handjes nodig hebt, bijvoorbeeld omdat jullie een paar dagen op een beurs gaan staan of veel zieke medewerkers hebt.
Voordelen van samenwerken met een social media bureau:
Vaste partner die alles uit handen neemt en weinig extra aansturing nodig heeft
Een social media bureau is in het vak gespecialiseerd. Door de professionele en veelzijdige ervaring kun jij met een gerust hart alles uit handen geven. Het Social media bureau heeft dankzij hun expertise weinig aansturing nodig, dit levert jou weer extra tijd op en levert het geen zorgen in je hoofd op.
Je weet waar je financieel aan toe bent
Veel freelancers werken met een uurtarief. Daardoor kunnen de kosten voor social media uitbesteden hoog oplopen. Maar ook iemand op contract kan zorgen voor extra kosten. Een social media marketingbureau, zoals The Social Taste, werkt met een vast maand tarief. Daardoor weet jij precies wat je investering is en kom je niet voor verrassingen te staan.
Jij hoeft minder te investeren
Kennis en materiaal zijn aanwezig binnen het bureau. Opleidingstrajecten of extra trainingen hoeven niet te worden betaald door jou als opdrachtgever. Een social media marketingbureau zorgt er zelf voor dat teamleden goed (bij)geschoold worden.
Gaat in vakanties gewoon door
Geen gedoe met het regelen van vervanging. Jij bent altijd verzekerd van nieuwe, goede content op jouw socials.
Nadelen van een social media marketeer in house aannemen:
Ideeën van maar één persoon
De inspiratie van één persoon is nou eenmaal sneller op dan die van een heel team. Als bedrijf is het echter een fikse investering om een heel team aan te nemen. Heeft deze medewerker een slechte week? Of neemt de medewerker plots ontslag? Dan zie je dat direct terug op de social media kanalen.
Kost voor 32 uur al snel tussen de 2300 en 2700 bruto per maand
Een social media marketeer in dienst van 32 uur biedt je veel vastigheid, maar afhankelijk van de online fase waarin jouw bedrijf zit heb je hier misschien niet altijd behoefte aan. Schakel je een social media bureau in? Dan werk je vaak op projectbasis. Hier in spreek je vaak een termijn af voor een X maand prijs. Heb je daarna meer of minder ondersteuning nodig? Dan kun je hier gemakkelijk in schakelen. Daarnaast variëren de prijzen van het uitbesteden van je Social media aan een bureau tussen de 600 en 1500 euro. Daarmee zit je dus altijd lager dan iemand in vaste dienst.
Aanschaf producten om de kwaliteit beter te maken
Een nieuwe achtergrond voor foto’s, een vlogcamera of andere props. Fotograferen voor social media kan een duur grapje worden als je dit allemaal zelf moet aanschaffen.
Mogelijkheid tot plots ontslag of ziekteverzuim
Jouw talentvolle medewerker, die je allerlei cursussen hebt laten volgen, kondigt aan ermee te stoppen. Het kost je niet alleen tijd, maar ook geld om nieuw talent aan te trekken. Zeker in deze tijd. Ook bij uitval door ziekte moet je er zelf weer voor zorgen dat er vervanging komt.
Voordelen van samenwerken met een social media bureau:
Wat minder controle op werkzaamheden
Een social media bureau werkt niet dagelijks bij jou op kantoor en delen ze de werkzaamheden zelf in eigen tijd in, daardoor krijg je minder mee wat er gebeurt.
Communicatie soms wat lastiger omdat er niemand op locatie werkt
Je kunt niet even naar iemand toe wandelen. Als er iets aangepast moet worden, ben je afhankelijker van telefonische of digitale communicatie.