Selecteer een pagina

Social media marketeer aannemen of uitbesteden aan een bureau? Dit zijn de voor- en nadelen.

Jouw bedrijf is aan het groeien. Eigenlijk heb je dan ook zelf geen tijd meer om social media écht goed aan te pakken. Steeds vaker blijft het online stil, mis je inspiratie of merk je dat kansen blijven liggen. In dit geval kun je óf iemand aannemen óf social media beheer uitbesteden aan een marketingbureau. Maar wat zijn de voordelen en nadelen van social media uitbesteden?

Social media marketing is niet iets wat je er zomaar even bij doet. Het vraagt om specifieke kennis, affiniteit met jouw doelgroep en creativiteit. Bovendien gaan trends razendsnel. Die moet je dus op tijd signaleren en oppakken. Anders is het momentum voorbij.

Wil je dus dat jouw bedrijf profiteert van alle voordelen van social media? Dan moet je deze taak in de juiste handen leggen. Dat kan door iemand in dienst te nemen of door een social media marketingbureau, zoals The Social Taste, in te schakelen. Dit zijn de voor- en nadelen van social media uitbesteden aan een bureau versus aan een medewerker die jij op contract aanneemt.

Voordelen van een social media marketeer in house aannemen:

Last minute aanpassingen zijn sneller doorgevoerd

Zie je een foutje, beslis je spontaan dat jullie een story sale gaan houden of wil je toch een andere post? Je loopt even naar het bureau van je medewerker en het wordt geregeld. De communicatie is sneller omdat iemand vast bij je op kantoor werkt.

Meer overzicht over ontwikkelingen in jouw bedrijf

Jouw medewerker krijgt precies mee wat er binnen het bedrijf speelt en welke ontwikkelingen eraan zitten te komen. Daar kan met de social media planning rekening mee gehouden worden.

Kan ook andere werkzaamheden uitvoeren

Fijn voor als je een extra paar handjes nodig hebt, bijvoorbeeld omdat jullie een paar dagen op een beurs gaan staan of veel zieke medewerkers hebt.

Voordelen van samenwerken met een social media bureau:

Vaste partner die alles uit handen neemt en weinig extra aansturing nodig heeft

Een social media bureau is in het vak gespecialiseerd. Door de professionele en veelzijdige ervaring kun jij met een gerust hart alles uit handen geven. Het Social media bureau heeft dankzij hun expertise weinig aansturing nodig, dit levert jou weer extra tijd op en levert het geen zorgen in je hoofd op.

Je weet waar je financieel aan toe bent

Veel freelancers werken met een uurtarief. Daardoor kunnen de kosten voor social media uitbesteden hoog oplopen. Maar ook iemand op contract kan zorgen voor extra kosten. Een social media marketingbureau, zoals The Social Taste, werkt met een vast maand tarief. Daardoor weet jij precies wat je investering is en kom je niet voor verrassingen te staan.

Jij hoeft minder te investeren

Kennis en materiaal zijn aanwezig binnen het bureau. Opleidingstrajecten of extra trainingen hoeven niet te worden betaald door jou als opdrachtgever. Een social media marketingbureau zorgt er zelf voor dat teamleden goed (bij)geschoold worden.

Gaat in vakanties gewoon door

Geen gedoe met het regelen van vervanging. Jij bent altijd verzekerd van nieuwe, goede content op jouw socials.

Nadelen van een social media marketeer in house aannemen:

Ideeën van maar één persoon

De inspiratie van één persoon is nou eenmaal sneller op dan die van een heel team. Als bedrijf is het echter een fikse investering om een heel team aan te nemen. Heeft deze medewerker een slechte week? Of neemt de medewerker plots ontslag? Dan zie je dat direct terug op de social media kanalen.

Kost voor 32 uur al snel tussen de 2300 en 2700 bruto per maand

Een social media marketeer in dienst van 32 uur biedt je veel vastigheid, maar afhankelijk van de online fase waarin jouw bedrijf zit heb je hier misschien niet altijd behoefte aan. Schakel je een social media bureau in? Dan werk je vaak op projectbasis. Hier in spreek je vaak een termijn af voor een X maand prijs. Heb je daarna meer of minder ondersteuning nodig? Dan kun je hier gemakkelijk in schakelen. Daarnaast variëren de prijzen van het uitbesteden van je Social media aan een bureau tussen de 600 en 1500 euro. Daarmee zit je dus altijd lager dan iemand in vaste dienst.

Aanschaf producten om de kwaliteit beter te maken

Een nieuwe achtergrond voor foto’s, een vlogcamera of andere props. Fotograferen voor social media kan een duur grapje worden als je dit allemaal zelf moet aanschaffen.

Mogelijkheid tot plots ontslag of ziekteverzuim

Jouw talentvolle medewerker, die je allerlei cursussen hebt laten volgen, kondigt aan ermee te stoppen. Het kost je niet alleen tijd, maar ook geld om nieuw talent aan te trekken. Zeker in deze tijd. Ook bij uitval door ziekte moet je er zelf weer voor zorgen dat er vervanging komt.

Voordelen van samenwerken met een social media bureau:

Wat minder controle op werkzaamheden

Een social media bureau werkt niet dagelijks bij jou op kantoor en delen ze de werkzaamheden zelf in eigen tijd in, daardoor krijg je minder mee wat er gebeurt.

Communicatie soms wat lastiger omdat er niemand op locatie werkt

Je kunt niet even naar iemand toe wandelen. Als er iets aangepast moet worden, ben je afhankelijker van telefonische of digitale communicatie.

Social media agency

Oké, leg uit? Dankzij Notion verspillen we geen tijd meer aan het terugzoeken van verdwaalde documenten in onze mail, en gebruiken we WhatsApp alleen nog maar voor last minute dingen. Samenwerkingen met klanten lopen bij The Social Taste van onboarding tot strategie en van briefing tot content, allemaal via Notion. De voordelen hiervan? Die zetten we hieronder voor je op een rijtje!

1. Overzicht, overzicht, overzicht – Het afgelopen jaar ontwikkelden we een nieuw Notion-dashboard from scratch, speciaal toegespitst op de wensen van onze klanten. Deze hebben we zo ingedeeld dat niet alleen het team van The Social Taste, maar ook de klant, precies weet wat er gebeurt en op de planning staat binnen de samenwerking. Zo is er binnen ons Notion-dashboard ruimte voor een content kalender waarin iedere social-post wordt gepland, en waar klanten directe feedback kunnen geven of aanpassingen kunnen voorstellen bij geplande posts. Zo staat alles bij elkaar, in plaats van verspreid over het bureaublad van drie verschillende laptops.

2. Miscommunicatie? Niet bij ons – Klanten kunnen niet alleen opmerkingen plaatsen bij posts in de content kalender, ze kunnen ook hun vragen stellen over bepaalde documenten, briefings, shoots of contractuele afspraken. Is iets niet duidelijk, of mist er iets? Dan geeft een klant dit gemakkelijk aan op de juiste plek in het Notion-dashboard, door een comment te plaatsen, zodat het team van The Social Taste meteen weet waar het over gaat en de juiste documenten bij de hand heeft. Mocht dat niet genoeg zijn? Dan is er zelfs een handig kopje waar onze belangrijkste contactgegevens onder elkaar staan. Bespaart tijd én frustratie, want niks is fijner dan duidelijk en gemakkelijk kunnen communiceren, toch?

3. Alles is terug te vinden – Sinds we werken met Notion, zijn we bij The Social Taste nooit meer iets kwijt. In ons nieuwe dashboard is er namelijk voor alles een vaste plek. Creatieve ideeën slingeren nu niet meer tussen de notities van evaluaties heen, maar zijn gemakkelijk terug te vinden aan de hand van specifieke kopjes. Documenten kunnen aangeleverd worden op de juiste plek, foto’s van shoots worden direct in de kalender en Pixieset geplaatst, en ook evaluaties en de statistieken worden binnen Notion geüpload. Of de klant nu op zoek is naar hun merk-strategie, belangrijke afspraken, doelen, of de FAQ: het is allemaal met één klik te vinden op hun gepersonaliseerde Notion-dashboard.

Kortom: The Social Taste zweert bij Notion! Ben je nou benieuwd wat Notion voor jouw organisatie kan betekenen? Of denk je nu: ik wil ook wel zo’n gestroomlijnde samenwerking met The Social Taste! Neem gerust contact met ons op, we kijken graag wat we voor je kunnen doen!

tiktok voor bedrijven

Julie Dubbe

Heb je vragen, of wil je na het lezen van deze blog nakletsen? Maak dan een afspraak met ons!

Tot snel!

Groetjes, Julie