Dit zijn de nieuwste Instagram functies en zo zetten wij ze in
Taak één van iedereen bij The Social Taste is om up to date te zijn, en dus zijn we altijd op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media! Noem ons nerds, maar stiekem vinden we het heerlijk om de beschrijving van de Instagram app-updates te lezen in de hoop op nieuwe functies. Naast dat we het onderzoeken van die onbekende buttons, het spelen met verassende story-stickers en het uitzoeken van nieuwe tag-mogelijkheden gewoon heel leuk vinden, is het inzetten van nieuwe functies namelijk ook een van de beste manieren om de aandacht van het Instagram-algoritme te trekken. Daarom – sharing is caring – delen we in deze blog de nieuwste functies die we gespot hebben op Instagram, én vertellen we hoe we ze inzetten!
Makkelijker in-app reels bewerken
De tijd waarin je drie verschillende apps gebruikt om video’s te bewerken, in te korten en vervolgens samen te voegen tot een reel lijkt verleden tijd, want Instagram heeft de in-app edit-mogelijkheden voor reels uitgebreid! Zo kun je wanneer je een reel maakt kiezen uit sjablonen, waardoor je gemakkelijk elementen kunt gebruiken uit creatieve reels van anderen om deze te gebruiken bij het maken van je eigen reel! Het is inspirerend, bespaart tijd en maakt het uploaden van een reel (lees: de favoriete content van het Instagram algoritme) een minder grote opgave.
Je doet het zo: klik op de reel button —> klik bovenin op ‘sjablonen’ —> kies je favoriete sjabloon —> vervang de videocontent in het sjabloon door je eigen content.
Bij The Social Taste maken we sinds de komst van sjablonen maar al te graag gebruik van deze nieuwe functie! Zo zorgen de sjablonen tijdens creatieve brainstorm sessies voor nieuwe content vaak als inspiratiebron. Daarnaast zorgt de structuur, stijl, en zelfs de muziek en het ritme dat een sjabloon biedt ervoor dat we gemakkelijker en sneller pakkende content kunnen maken voor onze klanten. Met veel van deze klanten werken we samen aan het vergroten van hun naamsbekendheid, en ook hier speelt het gebruik van sjablonen een verassende rol in. Het toepassen van een sjabloon zorgt er namelijk voor dat je automatisch gebruik maakt van bekendere sounds en trends – en dat betekent bereik!
Terwijl je een nieuwe reel maakt met zo’n sjabloon zul je ook zien dat de maximale duur van een reel is verlengd! Waar we onze video’s voorheen eindeloos bleven inkorten om ons te houden aan het limiet van 60 seconden, hebben we nu wat meer vrijheid met reels van 90 seconden. Dat langere tijdslimiet passen wij het liefst toe bij voorstelvideo’s van bedrijven of how to’s die wat meer toelichting nodig hebben. De lange reels gebruiken we echter niet voor dagelijkse content. Daarvoor hanteren we nog altijd: kort maar krachtig!
Meerdere links in bio
Sinds een tijdje (de functie is nu een paar maanden oud) is het mogelijk om meerdere links in je Instagram bio te plaatsen. Wanneer je voorheen wilde linken naar zowel je website, je TikTok profiel, als een recent online gekomen blog, was dat alleen mogelijk door de links samen te voegen tot één enkele verzamellink, bijvoorbeeld via een externe partij als Linktree. Aan de hand van Linktree creëer je een eigen menu-pagina waarop de verschillende webpagina’s waarnaar je wil linken te zien zijn.
In eerste opzicht vinden we deze nieuwe functie bij The Social Taste erg handig. Het maakt het delen van verschillende links minder omslachtig, zeker voor gebruikers die minder savvy zijn met de digitale wereld.
Toch gaat bij The Social Taste onze voorkeur alsnog uit naar het gebruiken van een verzamellink. Een enkele link in je bio staat naar onze mening georganiseerder en minder rommelig dan wanneer je drie verschillende links op je profiel hebt staan. Daarnaast verwijst zo’n verzamellink naar een menu-pagina die je kunt ontwerpen in je eigen huisstijl, wat zorgt voor herkenbaarheid en een georganiseerde feel!
Het kunnen plaatsen van meerdere links is in onze ogen dus een fijne, functionele update die het linken naar een website minder omslachtig maakt; maar desondanks houden wij het bij een verzamellinkje!
Instagram Notes
Deze nieuwe functie heb je wellicht al eens gezien wanneer je je Instagram-berichten opende. Boven de gesprekken zie je nu de profielfoto’s van gebruikers die je volgt en online zijn, en bij sommige van die profielfoto’s zweeft een tekstwolkje. Die tekstwolkjes en de tekst daarin, zijn de nieuwe Instagram Notes. Net als een story blijven deze Notes 24 uur staan, en zijn bedoeld om snelle gedachtes, updates of andere korte berichten te delen met je volgers. Het is zelfs mogelijk om muziek te plaatsen in een Note, bijvoorbeeld om je volgers te laten weten waar je op dat moment naar luistert. Deze nieuwe functie heeft dus veel weg van de status-update zoals we die van Facebook kennen en de korte tekstuele updates van Twitter.
Zeker omdat nog niet veel mensen gebruikmaken van deze nieuwe functie, valt het tekstwolkje enorm op wanneer je deze wél gebruikt! Bij The Social Taste gebruiken we deze nieuwe functie bijvoorbeeld voor klanten die producten verkopen, door teasers te delen van nieuwe producten of volgers op de hoogte te brengen van een nieuwe collectie met de Note ‘heb je ons nieuwe product X al gezien?’
Wat hierin heel belangrijk is om te onthouden, en wat naar onze mening gemakkelijk over het hoofd te zien is, is het feit dat deze Notes alleen worden gezien door de volgers die jijzelf ook volgt. Als bedrijf is het om deze reden dus interessant om je volgers terug te volgen, want alleen dan zullen je Notes terecht komen bij je doelgroep!
Misschien kende je deze nieuwe functies al, wie weet gebruik je ze zelfs al een tijdje. In that case: ga zo door! Maar gebruik je ze nog niet, en denk je dat de functies die we net hebben besproken voor jou niet zo interessant zijn? Onthoud dan: wanneer Instagram een nieuwe functie introduceert, kun je ervan uitgaan dat het platform wil dat je er gebruik van maakt – het vroeg oppikken van nieuwe functies zorgt om die reden vaak voor een betere positie in het algoritme! En juist daarom is het het proberen waard! Je hebt immers je Notes zo weer verwijderd of je verzamellink weer teruggeplaatst, als de nieuwe functies voor jou écht niks lijken op te leveren 😉
Benieuwd wat deze nieuwe functies voor jouw bedrijf zouden kunnen betekenen? Plan dan een call in!